Fietsen voor je gezondheid; de beweegrichtlijnen

August 31, 2021 207 keer bekeken

Met Doortrappen moedigen we aan om ook op hogere leeftijd te blijven fietsen. Mits het veilig gebeurt natuurlijk. Gezondheid en bijvoorbeeld voldoende bewegen spelen daarbij een rol. Als je regelmatig beweegt, zit je sterker en soepeler op je fiets. Wanneer beweeg je voldoende?

Als je regelmatig beweegt, zit je sterker en soepeler op je fiets.  En aan de andere kant draagt fietsen weer bij aan een goede gezondheid! Maar wanneer beweeg je voldoende? De landelijke beweegrichtlijnen helpen je op weg.

Advies van de Gezondheidsraad

De Gezondheidsraad heeft aan de minister van VWS (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) advies uitgebracht over nieuwe beweegrichtlijnen. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op een uitgebreide analyse van al het bestaande onderzoek naar de gezondheidseffecten van bewegen.

De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen is als volgt:

Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/ of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
En: voorkom veel stilzitten.

Voor ouderen gelden dezelfde beweegrichtlijnen als voor volwassenen. Maar aangevuld met balansoefeningen. Een goede balans zorgt ervoor dat je je evenwicht makkelijker houdt en minder snel valt. Balansoefeningen zijn oefeningen gericht op het verbeteren van je evenwicht terwijl je staat of beweegt, zoals op één been staan, voet voor voet over een lijn lopen of een voorwerp van de grond oprapen. Maar denk ook aan activiteiten als yoga, ballet, pilates, of turnen.

Deze #FietsFit Oefeningen van Doortrappen kan je thuis doen, of met een groep

Bewegen is goed, meer bewegen is beter!

De beweegrichtlijnen geven aan hoeveel je minimaal moet bewegen. De positieve effecten van bewegen werken volgens een continuüm, een stijgende lijn. Meer beweging is dus altijd beter! Of dit nu vaker, langer, of intensiever is.

Meer lezen over de beweegrichtlijnen op AllesoverSport.nl.
 

Cookie settings
Close cookie-settings

Change cookie settings

This website uses cookies. Cookies are used for, among other things, tracking statistics, storing preferences, optimizing this website, integrating social media and marketing purposes Read more about cookies and your privacy in our cookieverklaring. We use the types of cookies listed below.


We use these cookies to run the basic functions of this website and to gain insight into their use. These cookies never collect personal data. These cookies are necessary for the functioning of the website and are therefore always placed.

These cookies collect data so that we gain insight into the use and can further improve this website.

If you allow it, these cookies are used by providers of external content that can be displayed on this website. In some cases, this concerns marketing and / or tracking cookies, which record the behavior of visitors and display personalized advertisements on other websites based on this.