Nieuwe landelijke cijfers fietsongevallen CBS bekendgemaakt

26-04-2025 374 keer bekeken

In 2024 kwamen 246 fietsers om het leven in het verkeer. Dat zijn er 24 minder dan in 2023. Zo blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers was helaas het grootst onder mensen van 80 jaar en ouder. Gevolgd door 70- tot 80-jarigen.

Fietsongevallen

Van de fietsers die in 2024 omkwamen reed minimaal 44 procent op een e-bike. Van alle verkeersdoden onder fietsers overleed 60 procent door hoofdletsel. Van de fietsers die dodelijk verongelukten in het verkeer, kwam van 2020 tot en met 2024 gemiddeld 42 procent om het leven door een aanrijding met een personen- of bestelauto. 31 procent verongelukte zónder botsing met een andere verkeersdeelnemer of een vast object, zoals een paaltje. Ze kwamen bijvoorbeeld ongelukkig ten val. Van de verongelukte fietsers van 70 jaar of ouder had 36 procent geen botsing gehad.

Senioren in het verkeer

Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers is de laatste 25 jaar in alle leeftijdsklassen tot 80 jaar afgenomen, ook als er rekening wordt gehouden met de bevolkingsgroei en vergrijzing. Vijfentwintig jaar geleden waren de meeste slachtoffers nog jonger dan 30 jaar. Verkeersslachtoffers van 60 jaar of ouder overlijden relatief vaak door een fietsongeval, terwijl slachtoffers jonger dan 60 jaar naar verhouding vaker omkomen bij een auto-ongeluk.

Zet em op!

Ondanks dat de daling een goede stap is in de juiste richting, blijven de cijfers uitwijzen dat het programma Doortrappen van groot belang is voor de fietsveiligheid van de seniore fietser. Met die boodschap waren we (landelijke programmabureau Doortrappen) op 16 april aanwezig bij de start van het Doortrappen seizoen in Friesland en Drenthe. Niet geheel toevallig was dit ook de Nationale Dag van de Fietshelm.

Tot slot was 16 april ook nog eens de dag dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de campagne ‘Zet ‘m op!’  lanceerde. De campagne is een aanmoediging voor alle fietsers in heel Nederland om een fietshelm te dragen. Het doel is om het vrijwillig gebruik van fietshelmen te stimuleren en het aantal ernstige fietsongelukken te verkleinen.

Door blijven trappen

Naast al deze inspanningen van het ministerie blijven ook wij bi Doortrappen onverminderd gemotiveerd om met de ontwikkeling en inzet van interventies, activiteiten en evenementen de fietsveiligheid van de seniore fietser te bevorderen. Uiteraard samen met al onze partners in de regio en op landelijk niveau.

 

Cookie-instellingen