Kontynuuj pedałowanie: jedź bezpiecznie na rowerze, aż dotrzesz do setki

27-06-2025 128 keer bekeken

Ofwel de slogan van Doortrappen in het Pools. Jelle was begin juni op het grootste fietscongres van de wereld; Velo-city. 1300 fietsspecialisten trokken naar Gdansk, Polen om deel te nemen aan het uitgebreide programma. Namens Doortrappen was ook ambassadeur Jeanne Vink aanwezig...

Dat wil zeggen; het filmpje van haar op de driewieler werd getoond op de Nederlandse stand. Jelle heeft geobserveerd hoe geschikt Gdansk eigenlijk is voor Doortrappers (en hij vertelt graag over het congres).

Het oordeel:

⭐⭐

“Ik geef Gdansk twee sterren als Doortrappen Stad." De rijke historie en de prachtige binnenstad nodigen uit om te fietsen, maar het gebrek aan goede infrastructuur en de kasseien zouden het voor Doortrappers uitdagend maken.” – Jelle

Toelichting:

Gdansk is een bijzondere stad. Een voormalige Hanzestad aan de zee met een rijke historie. Op de Lenin-werf begon Lech Wałęsa in de tachtiger jaren de vakbond Solidarność, die uiteindelijk het verval van het communisme in Polen inleidde. Later werd Wałęsa niet enkel president van Polen, maar won hij ook de nobelprijs voor de vrede. Vernoemd naar die solidariteitsbeweging was het thema van Velo-city  “Energizing Solidarity” (solidariteit stimuleren).

Er waren veel sessies die gingen over hoe het fietsen voor alle mensen mogelijk kan worden gemaakt. Tijdens de opening sprak Gil Penalosa, voormalig commissaris van parken en recreatie van Bogota, Colombia, in een gepassioneerd betoog over de kracht van fietsen. Fietsen heeft zijn stad veranderd. Meneer Penalosa gelooft dat als Bogota het kan, alle steden het kunnen.

Het was duidelijk dat de stad Gdansk ook stappen had gezet om fietsen te stimuleren. Er waren een aantal losliggende fietspaden aangelegd naast de 3-baans hoofdweg. Hoewel ze niet zo breed zijn, kan je daar wel goed fietsen. In de historische binnenstad was fietsen veel lastiger. De straten zijn nauw en druk met toeristen. Een extra uitdaging zijn de kasseien die nog veel voorkomen in de historische straten van Gdansk. Waar geen fietspaden liggen, wordt op de stoep gereden. Daar moet je dan wel je snelheid aanpassen aan de voetgangers.

Van onze interventie “Stevig op de pedalen” weten we dat in de vetergang (het langzame tempo bij op- en afstappen) de meeste eenzijdige ongelukken gebeuren. Het is nu eenmaal makkelijker om balans te houden als je op snelheid bent. Fietsen tussen de voetgangers zou voor Doortrappers dus niet fijn zijn.  

“Fietsen makkelijker is dan lopen voor mensen met een beperking”. Dit vertelde Ben Foley van Wheels for Wellbeing uit Engeland tijdens een sessie over inclusief fietsen. Hoewel je eerst leert lopen, kun je fietsen vaak langer volhouden, ook als je door ouderdom klachten krijgt. Zeker als je de overstap maakt naar aangepaste fietsen. Tijdens de traditionele fietsparade op de woensdagavond reden er ook deelnemers mee op een van Raam. Na afloop waren ze flink door elkaar geschud door alle kinderkopjes. 

Achteraf is het dus goed dat Jeanne en haar driewieler voor nu nog even enkel op video aanwezig was in Gdansk. Als meneer Penalosa de burgemeester van Gdansk heeft kunnen overtuigen om door te gaan met het aanleggen van fietsinfrastructuur, dan zou ik Doortrappers zeker aanraden om er zeker een fietstocht te gaan maken. Maar nu nog even niet!

 

 

Cookie-instellingen