Resultaten fietsveiligheidsonderzoek in de gemeente Amsterdam

March 27, 2024 393 keer bekeken

De meeste 55-plussers in Amsterdam voelen zich lichtelijk onveilig op de fiets. Dit kwam naar voren uit het onderzoek van Doortrappen Amsterdam in samenwerking met de gemeente Amsterdam. Het onderzoek is eind vorig jaar uitgezet om het fietsveiligheidsgevoel onder 55-plussers in de stad te meten.

De vragenlijst is door 719 fietsers ingevuld. De meeste respondenten zijn tussen de 55 jaar en 85 jaar en gebruiken de fiets dagelijks in Amsterdam. Ondanks dat de meeste respondenten zich lichtelijk onveilig voelen op de fiets, is het geen reden voor hen om de fiets te laten staan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onveiligheidsgevoel op de fiets

Verschillende snelheden op het fietspad, smalle fietspaden en onoverzichtelijke kruispunten in de stad zijn de meest voorkomende oorzaken voor een onveilig gevoel onder respondenten. Ook het autoverkeer en de kwaliteit van het fietspad kunnen een onveilig gevoel geven. De meeste respondenten zien hun conditie en stabiliteit op de fiets niet als oorzaken voor een onveilig gevoel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veilig gevoel

Een goed onderhouden fiets en vrijliggende fietspaden dragen het meeste bij aan een veilig gevoel. Opvallend is dat een fietshelm en fietsspiegel voor respondenten niet zoveel bijdragen aan het gevoel van veiligheid. De afgelopen jaren is er steeds meer onderzoek gedaan naar de effecten van een fietshelm op veiligheid. Zo vermindert een fietshelm het risico op dodelijk hoofdletsel met 71% en het risico op ernstig hoofdletsel met 60% (zie dit onderzoek van SWOV, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid). 

Aanbevelingen

In het onderzoek hebben respondenten aangegeven hoe het veiligheidsgevoel op de fiets volgens hen verbeterd kan worden. Het meest genoemd werden snelheidsbeperkingen voor e-bikes en fatbikes op het fietspad, een verbod op fatbikes, het verbreden van fietspaden, het strenger handhaven op overtredingen van verkeersregels en het verplaatsen van e-bikes naar de rijbaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Doortrappen in Amsterdam

De gemeente Amsterdam neemt diverse maatregelen om de verkeersveiligheid in de stad te verbeteren. Zo is eind vorig jaar op de meeste wegen de snelheid aangepast naar 30 kilometer per uur.  Ook neemt de gemeente maatregelen om de overlast van opgevoerde fatbikes tegen te gaan met o.a. voorlichting en politiecontroles. Fietsers kunnen ook zelf actie ondernemen om hun veiligheid te verbeteren. Het start allemaal met een goede stevige fiets. Zorg dat je zadel goed is afgesteld, je banden zijn opgepompt en je verlichting werkt. Ook kun je hulpmiddelen zoals een fietsspiegel gebruiken. Wil je meer weten over hoe je veilig en met plezier op de fiets stapt? Doortrappen helpt! Gebruik bijvoorbeeld de Veilig Fietsen-tips en verbeter je conditie en stabiliteit met FietsFit oefeningen. Ook zijn er Doortrappen-activiteiten in Amsterdam en omliggende gemeenten. Kijk hier voor de Doortrappen-activiteiten in jouw gemeente en kom langs!

Cookie settings